23 Januari 2018
Irritatie over verkopers aan de deur
Regelmatig krijgt de gemeente Strijen klachten over de soms agressieve verkooptechnieken aan de deur. Ze voelen zich overvallen en zijn vaak niet bestand tegen de gladde verkooppraatjes van de colporteurs.
Met soms ronduit agressieve verkooptechnieken voeren die vaak de druk op en laten de consument achter met een product of dienst die hij helemaal niet wil. Consumenten voelen zich hierdoor soms zelfs geïntimideerd.
Prijs en kwaliteit
Een groot nadeel van verkoop aan de deur (colportage genoemd), is bovendien dat de beslissing vaak meteen moet worden genomen, zodat de consument geen tijd heeft om prijs en kwaliteit rustig te vergelijken. Ook de Consumentenbond ontvangt dan ook geregeld klachten over opdringerige verkopers aan de deur. Colportage is een verkoopmethode die in iedere branche kan worden ingezet. Maar vooral op het gebied van energie en beveiliging wordt er veel aan de deur verkocht.
De Colportagewet bindt verkopen aan de deur aan strenge regels. Alle situaties waarin klanten op initiatief van de verkoper bij elkaar komen, vallen onder colportage, dus ook lingerieparty’s en verkooptripjes. Maar let op: als de klant zelf het initiatief neemt, bijvoorbeeld door een hypotheekadviseur of verzekeringsagent thuis uit te nodigen, is er geen sprake van colportage.
Een verkoper aan de deur moet, volgens de wet, duidelijk maken dat hij daar staat om iets te verkopen. Hij mag de consument niet met een enquête benaderen en hem later alsnog tot een aankoop verleiden. De verkoper moet zich bovendien kunnen legitimeren. Ook dient hij een zogeheten ventvergunning van de gemeente te hebben.
Bedenktijd
De belangrijkste bescherming van de consument is de wettelijke bedenktijd. Bij een aankoop vanaf 34 euro heeft de koper een bedenktijd van acht dagen. Deze bedenktermijn gaat in op het moment dat hij de overeenkomst ontvangt. In deze periode mag de consument de verkoop zonder opgaaf van redenen opzeggen. Op de site www.consuwijzer.nl staat een voorbeeldbrief.
Maar ook na die acht dagen heeft de consument soms nog het recht de overeenkomst te beëindigen. Zo moet de verkoper bij een aankoop vanaf 34 euro in tweevoud een akte opmaken die verkoper en koper dienen te ondertekenen.
De Consumentenbond pleit al jaren voor een Bel-niet-aan-register. Dat moet een variant worden op het succesvolle Bel-me-niet-register tegen telefonische verkoop. In het register zouden dan de adressen moeten worden ingeschreven waar verkopers niet mogen aanbellen. De consument kan tot die tijd een anti-colportagestickers, zoals de Niet-aan-de-deur-sticker, op de deur plakken. Daarmee geeft hij aan dat hij geen zin heeft in verkopers en geloofsovertuigers aan de deur. De sticker is te bestellen via www.nietaandedeur.nl.
Het volledige artikel is te vinden op internet bij de gemeente Strijen: https://www.strijen.nl/str-actueel/actueel-nieuws_42908/#titel15553
of
bij de digitale versie van het Kompas (pagina 13): https://hyperlocal.persgroep.nl/data/KO2/4/index.html